Анализ от проведено анкетно проучване сред ученици
от пети клас
в СУ”Георги Измирлиев”, гр. Горна Оряховица
след проведени серии от домашни работи, в които се
използват онлайн инструменти.
В настоящата
анализ на измерването се разглежда
значението на домашните работи по информационни технологии за учениците в пети
клас, при изпълнението на които се използват иновативни методи и онлайн
инструменти. Представена е диагностика на формиращото отношение на учениците
към самоподготовката чрез домашна работа с помощта на различни учебно
познавателни задачи за домашна работа и анкетна карта.
Информационните
технологии са неразделна част от съвременното образование и обучение.
Познанията придобити чрез новите технологии дават възможност у учениците да се
развият и личностни умения, които впоследствие да подпомогнат интеграцията им в
обществото.
Една възможност
да се организира допълнителна учебна подготовка по информационни технологии е
задаването на традиционните за българското образование домашни работи. Това
може да се реализира чрез използване на образователен софтуер, уеб сайтове и
мобилни приложения. Така ще се подпомогне изграждането на умения за работа с
компютър, до придобиване на нови знания и умения по ИТ и ще се формира положително
отношение към самоподготовката на учениците. В цялостния учебно-възпитателен
процес освен като пасивни потребители учениците ще се явяват и като създатели
на ресурси. Използването на ИКТ в
учебния процес засилва интереса на учениците, стимулира активността им и
допринася за затвърдяване на придобитите знания и умения. Днес към
традиционната схема учител – ученик – учебник е прибавен и компютърът.
„Компютърът органично се вписва в образователния процес в училище и се явява
още едно ефективно техническо средство, с помощта на което значително се
разнообразява процесът на обучение и изготвянето на домашните работи по
предмета“.
Домашната
работа, като част от учебния процес е неурочна самостоятелна работа,
изпълняваща се без непосредствено участие на учителя. Основните ѝ цели са да
подпомогне усвояването на учебното съдържание, да формира у учениците умения за
самостоятелна работа, и да формира чувство за отговорност
Съществено
значение за формиране на отношение на учениците към самоподготовката е оценяването
на домашната работа по информационни технологии. Добре е то да се извърши по
предварително предложени критерии от учителя, с които учениците да са запознати
предварително. Приетите критерии трябва да са насочени към процеса на
усвояване, осмисляне и възпроизвеждане на новата информация. Те могат да са
свързани с усвояването на предходни знания или с изпълнението на предишни
практически задачи. Домашните работи трябва да се добре премислени и пригодени
към нуждите на учениците. Важна е комуникацията между учителя и учениците: той
трябва да им помогне да разберат целта на домашните и да предоставя достатъчна
и полезна обратна връзка.
В настоящото
изследване са използвани три типа познавателни задачи:
- традиционна;
- задача с
дадено и търсено /Редуцирани задачи от I степен/;
- задача, в
която има само дадено /Редуцирани задачи от II степен/.
Всеки тип задача
се използва след завършването на конкретна тема от учебното съдържание, за да
се установи нивото на усвояване на учебния материал. При използването на
традиционен тип учебно-познавателни задачи се наблюдава използването на вече
усвоени от ученика знания. Той внимателно разглежда, запомня и възпроизвежда
представения му образец, като това става без промяна на модела. Този тип задачи
се използват при задаването на домашна работа по ИТ в началото на пети клас,
когато учениците работят с графичния редактор Paint.
При задачите от
типа – дадено и търсено, ученикът използва усвоените знания и умения в нови
условия. В изследването си съм използвала задача, в която се проверяват
усвоените знания по два учебни предмета /български език и литература и
информационни технологии/ и за това съм нарекла домашната работа „бинарна“. По
предмета информационни технологии се прилагат знанията за форматиране на текст
на ниво символ и на ниво абзац, а по български език и литература се проверяват
знанията по темата „Думите, като части на речта“.
Изискващите
творчески подход задачи са от типа - имаме дадено /търсено/ и ученикът сам
решава поставения пред него проблем, като сам организира дейността си и
използват вече усвоени знания. Тези задачи се характеризират с висока степен на
самостоятелност и оригиналност на учениците. „Именно чрез този тип задачи
учениците изразяват своя личен опит, въображение и индивидуални способности.
Резултати и анализ на изследването
:
Въпросите в
анкетата, използвана в изследването са пряко свързани с възможността за
формиране на ученическо отношение към домашните работи. Имаме няколко аспекта
за формиране на отношение към домашните работи по информационни технологии:
- влияние на
домашните работи върху способностите на ученика
- начини за
задаване на домашните работи, критериите за оценка и начините за представянето
им на учителя
- иновативни
начини за изпълнение на домашната работа
- затруднения и
лесно справяне с поставените задачи
Домашните работи
по ИТ спомагат за развитието на уменията по предмета при 90% от анкетираните
ученици. Наблюдава се повишен интерес към усъвършенстване на уменията за работа
с различни програми.
По-голяма част
от анкетираните ученици са категорични, че за тях е важно как са зададени
критериите за оценка на домашната работа. Стремежът им към по-високи резултати
е свързан пряко с разбирането на критериите. Правилно зададените критерии помагат на
учениците още в процеса на изработване на домашната работа те да се самооценят
и да установят в каква степен са изпълнили заданието и до колко са оправдани
техните очаквания. За да открият своите пропуски и затруднения при изпълнението
на домашната работа, 95% от учениците изпитват необходимост от направата на
анализ на домашната работа след нейното изпълнение. Независимо по какъв начин
ще се направи той, учениците считат, че чрез него оценката, която са получили,
е по-обективна.
Бинарните
домашни работи са новост в изпълнението на домашни работи по информационни
технологии. Оценяването на домашната работа в два аспекта все още се приема с
недоверие от учениците в 5 клас. 79% от тях са приели с интерес
предизвикателството, а 21% не са проявили интерес.
Удовлетвореността
от решаването на домашните работи и отношението на учениците към
самоподготовката имат пряка зависимост. Колкото ученикът е по-удовлетворен от
изпълнението на домашната си работа, толкова отношението му към нея е
по-положително.
Съвременното
обучение по информационни технологии трябва да развива взаимната свързаност на
знанията, да стимулира активността и творческата дейност на учениците.
Използването на различни учебно-познавателни задачи за домашна работа е начин
за повишаване на мотивацията на учащите се за усвояване на учебното съдържание,
както и за формиране на отношение към самоподготовката по предмета. Прилагането
на педагогически методи за самоподготовка с използването на съвременни
технологии води до създаване на разнообразна образователна среда, в която
учащият е активен участник в процеса на своето развитие.
Използването на
различни методи и средства за задаване и изпълнение на домашните работи би
довело до по-добри резултати в усвояването на учебния материал, формиране на
положително отношение към самоподготовката и повишаване мотивацията за
усъвършенстване и учене през целия живот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар