неделя, 19 май 2019 г.

Анализ от анкетно проучване, проведено чрез онлайн инструменти


Анализ от проведено анкетно проучване сред ученици от пети клас
в СУ”Георги Измирлиев”, гр. Горна Оряховица
след проведени серии от домашни работи, в които се използват онлайн инструменти.

В настоящата анализ на измерването  се разглежда значението на домашните работи по информационни технологии за учениците в пети клас, при изпълнението на които се използват иновативни методи и онлайн инструменти. Представена е диагностика на формиращото отношение на учениците към самоподготовката чрез домашна работа с помощта на различни учебно познавателни задачи за домашна работа и анкетна карта.

Информационните технологии са неразделна част от съвременното образование и обучение. Познанията придобити чрез новите технологии дават възможност у учениците да се развият и личностни умения, които впоследствие да подпомогнат интеграцията им в обществото.
Една възможност да се организира допълнителна учебна подготовка по информационни технологии е задаването на традиционните за българското образование домашни работи. Това може да се реализира чрез използване на образователен софтуер, уеб сайтове и мобилни приложения. Така ще се подпомогне изграждането на умения за работа с компютър, до придобиване на нови знания и умения по ИТ и ще се формира положително отношение към самоподготовката на учениците. В цялостния учебно-възпитателен процес освен като пасивни потребители учениците ще се явяват и като създатели на ресурси.  Използването на ИКТ в учебния процес засилва интереса на учениците, стимулира активността им и допринася за затвърдяване на придобитите знания и умения. Днес към традиционната схема учител – ученик – учебник е прибавен и компютърът. „Компютърът органично се вписва в образователния процес в училище и се явява още едно ефективно техническо средство, с помощта на което значително се разнообразява процесът на обучение и изготвянето на домашните работи по предмета“.
Домашната работа, като част от учебния процес е неурочна самостоятелна работа, изпълняваща се без непосредствено участие на учителя. Основните ѝ цели са да подпомогне усвояването на учебното съдържание, да формира у учениците умения за самостоятелна работа, и да формира чувство за отговорност
Съществено значение за формиране на отношение на учениците към самоподготовката е оценяването на домашната работа по информационни технологии. Добре е то да се извърши по предварително предложени критерии от учителя, с които учениците да са запознати предварително. Приетите критерии трябва да са насочени към процеса на усвояване, осмисляне и възпроизвеждане на новата информация. Те могат да са свързани с усвояването на предходни знания или с изпълнението на предишни практически задачи. Домашните работи трябва да се добре премислени и пригодени към нуждите на учениците. Важна е комуникацията между учителя и учениците: той трябва да им помогне да разберат целта на домашните и да предоставя достатъчна и полезна обратна връзка.
В настоящото изследване са използвани три типа познавателни задачи:
- традиционна;
- задача с дадено и търсено /Редуцирани задачи от I степен/;
- задача, в която има само дадено /Редуцирани задачи от II степен/.
Всеки тип задача се използва след завършването на конкретна тема от учебното съдържание, за да се установи нивото на усвояване на учебния материал. При използването на традиционен тип учебно-познавателни задачи се наблюдава използването на вече усвоени от ученика знания. Той внимателно разглежда, запомня и възпроизвежда представения му образец, като това става без промяна на модела. Този тип задачи се използват при задаването на домашна работа по ИТ в началото на пети клас, когато учениците работят с графичния редактор Paint.
При задачите от типа – дадено и търсено, ученикът използва усвоените знания и умения в нови условия. В изследването си съм използвала задача, в която се проверяват усвоените знания по два учебни предмета /български език и литература и информационни технологии/ и за това съм нарекла домашната работа „бинарна“. По предмета информационни технологии се прилагат знанията за форматиране на текст на ниво символ и на ниво абзац, а по български език и литература се проверяват знанията по темата „Думите, като части на речта“.
Изискващите творчески подход задачи са от типа - имаме дадено /търсено/ и ученикът сам решава поставения пред него проблем, като сам организира дейността си и използват вече усвоени знания. Тези задачи се характеризират с висока степен на самостоятелност и оригиналност на учениците. „Именно чрез този тип задачи учениците изразяват своя личен опит, въображение и индивидуални способности.
Резултати и анализ на изследването :
Въпросите в анкетата, използвана в изследването са пряко свързани с възможността за формиране на ученическо отношение към домашните работи. Имаме няколко аспекта за формиране на отношение към домашните работи по информационни технологии:
- влияние на домашните работи върху способностите на ученика
- начини за задаване на домашните работи, критериите за оценка и начините за представянето им на учителя
- иновативни начини за изпълнение на домашната работа
- затруднения и лесно справяне с поставените задачи

Домашните работи по ИТ спомагат за развитието на уменията по предмета при 90% от анкетираните ученици. Наблюдава се повишен интерес към усъвършенстване на уменията за работа с различни програми.
По-голяма част от анкетираните ученици са категорични, че за тях е важно как са зададени критериите за оценка на домашната работа. Стремежът им към по-високи резултати е свързан пряко с разбирането на критериите.  Правилно зададените критерии помагат на учениците още в процеса на изработване на домашната работа те да се самооценят и да установят в каква степен са изпълнили заданието и до колко са оправдани техните очаквания. За да открият своите пропуски и затруднения при изпълнението на домашната работа, 95% от учениците изпитват необходимост от направата на анализ на домашната работа след нейното изпълнение. Независимо по какъв начин ще се направи той, учениците считат, че чрез него оценката, която са получили, е по-обективна.
Бинарните домашни работи са новост в изпълнението на домашни работи по информационни технологии. Оценяването на домашната работа в два аспекта все още се приема с недоверие от учениците в 5 клас. 79% от тях са приели с интерес предизвикателството, а 21% не са проявили интерес.
Удовлетвореността от решаването на домашните работи и отношението на учениците към самоподготовката имат пряка зависимост. Колкото ученикът е по-удовлетворен от изпълнението на домашната си работа, толкова отношението му към нея е по-положително.
Съвременното обучение по информационни технологии трябва да развива взаимната свързаност на знанията, да стимулира активността и творческата дейност на учениците. Използването на различни учебно-познавателни задачи за домашна работа е начин за повишаване на мотивацията на учащите се за усвояване на учебното съдържание, както и за формиране на отношение към самоподготовката по предмета. Прилагането на педагогически методи за самоподготовка с използването на съвременни технологии води до създаване на разнообразна образователна среда, в която учащият е активен участник в процеса на своето развитие.
Използването на различни методи и средства за задаване и изпълнение на домашните работи би довело до по-добри резултати в усвояването на учебния материал, формиране на положително отношение към самоподготовката и повишаване мотивацията за усъвършенстване и учене през целия живот.

Няма коментари:

Публикуване на коментар