вторник, 2 октомври 2018 г.

КОНФЛИКТЪТ


·       
 Защо темата е толкова актуална?
Защото всичко е конфликт. Те са навсякъде:
-          вътре в нас (вътреличностни конфликти)
-          между нас, вътре в групата
-          в социалните общности (междуетнически конфликти, междудържавни конфликти).
В организацията винаги се сблъскваме с конфликти и конфликтни ситуации. Те могат да бъдат:
-          Деструктивни – разрушаващи
-          Конструктивни – насочени към развитие

·         Стратегии за разрешаване на конфликти и проблеми в образователната институция
-          старият подход е: страните или печелят, или губят
-          новият подход е: всички печелят

·         Видове стилове на комуникация и разрешаване на конфликти:

Състезателен стил

Хората, които прилагат този стил, определено знаят какво искат и отстояват ревностно своята гледна точка за нещата. Те са авторитетни личности, които се ползват с влияние и власт. Това са хора с утвърдено име, позиция, опит и/или специфични способности. Този стил е подходящ за приложение в спешни, критични случаи и в непредвидени моменти, когато ситуацията е такава, че бързо трябва да се вземе решение. Използването на конкурентия стил в не чак толкова спешни случаи може да провокира появата на чувство на неудовлетвореност и възмущение.

Колаборативен стил

Характерното за този стил на разрешаване на конфликтите е, че хората тук се опитват да постигнат такова решение, което да удовлетворява нуждите и интересите на всички въвлечени в спора. Хората, които прилагат този стил, са много асертивни. За разлика от състезателен стил, те си сътрудничат ефективно и признават, че всеки човек е важен. Този стил е ефективен при обединяване на различни гледни точки с цел постигане на най-доброто решение, когато в групата вече има поредица от предходни разногласия или когато ситуацията е твърде сложна, за да се направи един "прост" компромис.
Компромисен стил

Хората, които предпочитат компромисния стил за разрешаване на конфликти, се стремят да намерят решение на спора, което поне частично да удовлетворява всеки един от участниците в спора. При него всеки жертва нещо наистина значимо за него. Компромисът е изключително полезен, когато цената на конфликта е по-висока от цената човек да изгуби почва под краката си; когато двама опоненти с еднакви възможности са в ситуация на застой и има зададен краен срок за изпълнение на определена цел. Тук действа принципът:  „Давам, за да получа". Той е приложим в случаите, когато участниците имат еднаква власт, правят се взаимни отстъпки, жертва се нещо ценно и от двете страни.
Приспособяващ се стил

Този стил изразява готовността да се отговори на нуждите на другите за сметка на собствените потребности. Предполага наличие на баланс, отстъпки и елиминиране на агресивните прояви. Приспособяващият се  обикновено знае кога да се жертва в името на чуждата гледна точка, но за съжаление може да бъде убеден да се предаде дори и в случай, който не е основателно оправдан. Този тип личност не е асертивна. Приспособяващият стил е подходящ за прилагане, когато разискваните казуси засягат повече от една страна. Той е малко вероятно да даде най-добрите резултати.

Избягващ стил

Този тип хора се стремят да избегнат конфликта изцяло. Стилът предполага пасивно оттегляне и активно потискане на проблема; липсва агресивност, но няма и сътрудничество. Подходящ е тогава, когато победата е мисия невъзможна; когато спорът е тривиален или когато някой друг е в по-добра позиция за разрешаване на конфликта.
В идеалния случай човек трябва да прилага този стил, който отговаря в най-голяма степен на ситуацията, решава проблема, зачита законните и интереси на хората и заздравява.

·         Стилове за разрешаване на конфликти при работа с ученици:

Костенурка – оттеглям се, бягам
Костенурките се прибират в своята черупка, за да избегнат конфликтите. Те се отказват от своите лични цели и взаимоотношения.

Акула – боря се, конфронтирам се
Акулите се стремят да надвият своите опоненти, като ги заставят да приемат техните решения в конфликта. Техните цели са от голямо значение за тях, докато взаимоотношенията с другите нямат голямо значение. Те не се интересуват от потребностите на другите, нито от това дали те ги харесват и приемат.

Доброто мече - - изглаждам, успокоявам
За мечето взаимоотношенията с другите имат огромно значение, а неговите лични цели не са важни. То иска да бъде приемано и харесвано от другите хора. „Аз съм готов да отстъпя от своите цели, ти само ми кажи какво искаш.”

Лисица- правя компромиси
Лисиците са средно заинтересовани от постигането на своите цели, както и от отношенията с другите. Те търсят компромис. Те се отказват от част от своите цели, но искат в замяна същото и от другите.Те търсят решаване на конфликта, при което и двете страни получават нещо. Те не избягват конфликта, а се стремят да постигнат приблизително средата, като се отказват от част от своите цели и взаимоотношения, за да постигнат споразумение в името на общото добро.

Бухал – сътруднича, разрешавам проблемите
Ценят високо своите цели и взаимоотношение. Разглеждат конфликта като възможност за подобряване на взаимоотношенията като се намали напрежението между страните.Не са удовлетворени докато напрежението и отрицателните чувстване бъдат преодолени.



Познавайки учениците си, можем да определим кой към коя група попада и как да извлечем максимума в разрешаване на конфликта при определи обстоятелства.

Няма коментари:

Публикуване на коментар