Как да формираме социални умения за
комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?
/ Примерни варианти за
групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /
Тема 1
ЩО Е КОНФЛИКТ?
Цел
Ø Разбиране
значението на думата “конфликт”.
Задачи:
Ø Да се
разграничат видовете конфликти;
Ø Да бъдат
назовани причините за тяхното възникване.
Времетраене
Ø 40
минути
Необходими
материали:
Ø Постер
(дъска);
Ø Цветни
маркери.
Очаквани
резултати
В
края на занятието участниците ще могат:
Ø Да
разпознават конфликта и причините, които го предизвикват;
Ø Да
коментират различни ситуации на конфликт;
Ø Да
прилагат някои методи за релакс, чрез дишане и асоциации.
НАЧИН НА ДЕЙСТВИЕ:
Загряване: 5 минути
“Рисунка ръка в ръка”. Участниците се
разделят по двойки. На всяка двойка се раздават лист хартия и моливи. Хващат с
една от ръцете си молива и така заедно рисуват върху листа рисунка на тема
“Моите чувства в момента”. Всички разглеждат получената цветна рисунка.
Работна
фаза: 30 минути
Ø Що
е конфликт? На постер или дъска се изписва думата конфликт, а участниците се подканят да кажат по една дума, която им
хрумва, чувайки думата “конфликт”. Така около “конфликт” се подреждат различни
асоциации като “облак” (асоциативен облак).
Ø Водещият
обобщава:
Думата
“конфликт” има латински произход и означава съперничество, сблъсък на идеи,
мнения, интереси. Конфликтът е неотменна част от живота на хората. Преобладава
мнението, че конфликтите разрушават отношенията и трябва да се избягват. Факт
е, че конфликтите съществуват и те могат да се доизграждат взаимно, да се
изясняват. Чрез конфликта опознаваме себе си и другите:
q помага
за вземането на добро решение (кой път да избера, но без физическа разправа и
обиди);
q е
възможност да опознаем себе си и другите;
q е
възможност да кажем истината и да направим избор;
q е
възможност да кажем “не”;
q е
възможност да се изслушваме и да задаваме въпроси;
q е
възможност да приемем различието;
q е
възможност да контролираме своя гняв и своите емоции;
q е
възможност да се научим на самоконтрол и да не бъдем агресивни;
Ø Важно е
да се намери решение на конфликта по разумен начин, а не чрез агресия и
насилие!
Ø
Разкажете по една конфликтна ситуация: с
приятел, с родител, с учител, с непознат.
Слушайте и разберете:
q причините
за конфликта;
q кой
участва;
q как се
чувства;
q какво си мисли;
q какво
беше взетото решение;
Заключение: 5 минути
Техника за
релакс. Демонстрация под ръководството на водещия.
Учителят може да открие полезни материали за
използване на Mindfulness
Децата са
седнали удобно. Дава се следната инструкция:
q Затвори
очи! Отпусни се! Дишай бавно и спокойно;
q представи
си ярко, топло слънце, което те огрява. Лъчите са магически;
q постепенно
се превръщат в светла, ярка, цветна дъга;
q погледни
цветовете. Всеки един цвят трепти и те докосва, стопля те;
q нека
един цвят влезе при теб. Вдишай го. Отпусни се, остани спокоен;
q оцветява
твоите емоции, чувства, тяло. Отпусни се (кратка пауза с тишина);
q ти
си буен планински поток, водопад. Дъга-водопад;
q и
така е добре!
q отворете
очите си! Опитайте се да помръднете главата си, ръцете си, краката си.
Кой
цвят си избрахте?
Няма коментари:
Публикуване на коментар