сряда, 3 октомври 2018 г.

ЩО Е КОНФЛИКТ?

Как да формираме социални умения за комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?

/ Примерни варианти за групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /

Тема 1
ЩО Е КОНФЛИКТ?

Цел
Ø  Разбиране значението на думата “конфликт”.
Задачи:
Ø  Да се разграничат видовете конфликти;
Ø  Да бъдат назовани причините за тяхното възникване.
Времетраене
Ø  40 минути
Необходими материали:
Ø  Постер (дъска);
Ø  Цветни маркери.

Очаквани резултати

В края на занятието участниците ще могат:
Ø  Да разпознават конфликта и причините, които го предизвикват;
Ø  Да коментират различни ситуации на конфликт;
Ø  Да прилагат някои методи за релакс, чрез дишане и асоциации.



НАЧИН НА ДЕЙСТВИЕ:

Загряване: 5 минути


“Рисунка ръка в ръка”. Участниците се разделят по двойки. На всяка двойка се раздават лист хартия и моливи. Хващат с една от ръцете си молива и така заедно рисуват върху листа рисунка на тема “Моите чувства в момента”. Всички разглеждат получената цветна рисунка.



Работна фаза: 30 минути
Ø  Що е конфликт? На постер или дъска се изписва думата конфликт, а участниците се подканят да кажат по една дума, която им хрумва, чувайки думата “конфликт”. Така около “конфликт” се подреждат различни асоциации като “облак” (асоциативен облак).
Ø  Водещият обобщава:
Думата “конфликт” има латински произход и означава съперничество, сблъсък на идеи, мнения, интереси. Конфликтът е неотменна част от живота на хората. Преобладава мнението, че конфликтите разрушават отношенията и трябва да се избягват. Факт е, че конфликтите съществуват и те могат да се доизграждат взаимно, да се изясняват. Чрез конфликта опознаваме себе си и другите:
q  помага за вземането на добро решение (кой път да избера, но без физическа разправа и обиди);
q  е възможност да опознаем себе си и другите;
q  е възможност да кажем истината и да направим избор;
q  е възможност да кажем “не”;
q  е възможност да се изслушваме и да задаваме въпроси;
q  е възможност да приемем различието;
q  е възможност да контролираме своя гняв и своите емоции;
q  е възможност да се научим на самоконтрол и да не бъдем агресивни;
q  е възможност да се утвърдим и да се научим да го управляваме!* 
Ø  Важно е да се намери решение на конфликта по разумен начин, а не чрез агресия и насилие!

Ø  Разкажете по една конфликтна ситуация: с приятел, с родител, с учител, с непознат.
Слушайте и разберете:
q  причините за конфликта;
q  кой участва;
q  как се чувства;
q  какво  си мисли;
q  какво беше взетото решение;
q  има ли друго възможно решение.*
Заключение: 5 минути

Техника за релакс. Демонстрация под ръководството на водещия.
   Учителят може да открие полезни материали за използване на  Mindfulness
                   Виж в блога на проекта : https://the-fourks.blogspot.com/2018/09/


 Децата са седнали удобно. Дава се следната инструкция:
q  Затвори очи! Отпусни се! Дишай бавно и спокойно;
q  представи си ярко, топло слънце, което те огрява. Лъчите са магически;
q  постепенно се превръщат в светла, ярка, цветна дъга;
q  погледни цветовете. Всеки един цвят трепти и те докосва, стопля те;
q  нека един цвят влезе при теб. Вдишай го. Отпусни се, остани спокоен;
q  оцветява твоите емоции, чувства, тяло. Отпусни се (кратка пауза с тишина);
q  ти си буен планински поток, водопад. Дъга-водопад;
q  и така е добре!
q  отворете очите си! Опитайте се да помръднете главата си, ръцете си, краката си.
Кой цвят си избрахте?











Няма коментари:

Публикуване на коментар