четвъртък, 4 октомври 2018 г.

СТИЛОВЕ ПРИ РЕШАВАНЕ НА СПОР И КОНФЛИКТ

Как да формираме социални умения за комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?

/ Примерни варианти за групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /
Тема 2
СТИЛОВЕ ПРИ РЕШАВАНЕ
НА СПОР И КОНФЛИКТ

Цел

Ø  Разпознаване на различни стилове при решаване на спорове и конфликти.
Задачи:
Ø  Да се запознаят с различните стилове за решаване на спорове и конфликти;
Ø  Да се идентифицират с определен стил на общуване при конфликти.
Времетраене
Ø  40 минути
Необходими материали:
Ø  Стиловете при решаване на конфликти, отразени метафорично – като животни
Ø  Листи;
Ø  Цветни моливи.

Очаквани резултати

В края на занятието участниците ще могат:
Ø  Да изследват собствения си стил на поведение в конфликтна ситуация;
Ø  Да откриват връзката между използван стил на поведение и възможни последствия.

НАЧИН НА ДЕЙСТВИЕ

Загряване: 5 минути

Игра “Наводнение”. Участниците се разхождат свободно из стаята. Когато чуят думата “на-вод-не-ни-е”, всички се стремят да се покатерят на безопасно място, над височината на пода. Когато чуят думата “буря”, съответно търсят място, където да се приютят под нещо.



Целта на занятието е да бъдат разграничени основните видове поведение в конфликтни ситуации като – асертивност и сътрудничество. Въз основа на това идентифициране са обособени пет начина (стила) за справяне с конфликти – съпернически, приспособяващ, отбягващ, сътрудничещ, компромисен / Виж в Приложение №1 /. Социалните умения на всеки човек предполагат използването на някои стилове на поведение по-често от останалите, което определя и неговия собствен стил.
В конкретната ситуация, за по-добро възприемане и разпознаване от малките ученици на различните стилове при решаване на конфликти, предлагаме всеки стил да бъде въплатен метафорично в различно животно, което го олицетворява. / Виж Приложение №1/ .

Работна фаза: 30 минути
Ø  Стилове при решаване на конфликти. На участниците се показват пет различни рисунки на животни, всяко едно от които олицетворява определен стил за решаване на спорове и конфликти (мече, акула, костенурка, лисица, бухал). В тях са написани основните за този стил на общуване характеристики. Съпернически – акула, приспособяващ – мече, отбягващ – костенурка, сътрудничещ – бухал, компромисен – лисица.
Ø  Водещият запознава участниците с характеристиките на всеки стил за решаване на спорове и конфликти и поставя рисунките в различни части на стаята. Участниците разглеждат “стиловете”, като всеки застава пред животното, което най-много се доближава до неговия собствен начин на поведение. Така се формират различни групи.
Ø  Участниците могат да задават въпроси или да изберат друг стил, който им харесва повече (могат да отидат при “стила”, който биха искали да имат, като се движат свободно из стаята).
Ø  На участниците се раздават лист и моливи, и се поканват да нарисуват несъществуващо животно – най-интересното животно, което си представят, което да прилича по малко на всяко едно от показаните животни-стилове.
Послание: Всеки човек има свой стил за решаване на спорове и конфликти, но той никога не се повтаря изцяло в различните ситуации, а се допълва от други стилове. Понякога се налага да реагираме според ситуацията по различен начин. Важно е кой стил ще изберем, за най-доброто решение на конфликта
Ø  Участниците да разгледат рисунките си и да коментират: “Какви са последствията от използването на всеки един стил на поведение?”
Ø  Заключение: 5 минути
Упражнение “Кихавица”. Участниците се разделят на три групи чрез броене на 1-ви, 2-ри, 3-ти, … Първата група трябва да извика “ЕШУ”, втората –  “БРЕШУ”, а третата група – “КРЕШУ”. При подаден сигнал от водещия, трите групи трябва да “изкрещят” своите думи едновременно. Като резултат се чува силна “кихавица”. Може да се повтори до три пъти!


Няма коментари:

Публикуване на коментар