Как да формираме социални умения за
комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?
/ Примерни варианти за
групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /
Тема
2
СТИЛОВЕ ПРИ РЕШАВАНЕ
НА СПОР И КОНФЛИКТ
Цел
Ø Разпознаване
на различни стилове при решаване на спорове и конфликти.
Задачи:
Ø
Да се запознаят с различните стилове за
решаване на спорове и конфликти;
Ø
Да се идентифицират с определен стил на
общуване при конфликти.
Времетраене
Ø
40 минути
Необходими материали:
Ø
Стиловете при решаване на конфликти,
отразени метафорично – като животни
Ø
Листи;
Ø
Цветни моливи.
Очаквани
резултати
В края на
занятието участниците ще могат:
Ø
Да изследват собствения си стил на
поведение в конфликтна ситуация;
Ø
Да откриват връзката между използван
стил на поведение и възможни последствия.
НАЧИН НА ДЕЙСТВИЕ
Загряване: 5 минути
Игра “Наводнение”. Участниците се
разхождат свободно из стаята. Когато чуят думата “на-вод-не-ни-е”, всички се
стремят да се покатерят на безопасно място, над височината на пода. Когато чуят
думата “буря”, съответно търсят място, където да се приютят под нещо.
Целта на занятието е да бъдат
разграничени основните видове поведение в конфликтни ситуации като –
асертивност и сътрудничество. Въз основа на това идентифициране са обособени
пет начина (стила) за справяне с конфликти – съпернически, приспособяващ,
отбягващ, сътрудничещ, компромисен / Виж в Приложение №1 /. Социалните умения
на всеки човек предполагат използването на някои стилове на поведение по-често
от останалите, което определя и неговия собствен стил.
В
конкретната ситуация, за по-добро възприемане и разпознаване от малките ученици
на различните стилове при решаване на конфликти, предлагаме всеки стил да бъде
въплатен метафорично в различно животно, което го олицетворява. / Виж Приложение №1/ .
Работна фаза: 30 минути
Ø
Стилове при решаване на конфликти. На
участниците се показват пет различни рисунки на животни, всяко едно от които
олицетворява определен стил за решаване на спорове и конфликти (мече, акула,
костенурка, лисица, бухал). В тях са написани основните за този стил на
общуване характеристики. Съпернически – акула, приспособяващ – мече, отбягващ –
костенурка, сътрудничещ – бухал, компромисен – лисица.
Ø
Водещият запознава участниците с
характеристиките на всеки стил за решаване на спорове и конфликти и поставя
рисунките в различни части на стаята. Участниците разглеждат “стиловете”, като
всеки застава пред животното, което най-много се доближава до неговия собствен
начин на поведение. Така се формират различни групи.
Ø
Участниците могат да задават въпроси или
да изберат друг стил, който им харесва повече (могат да отидат при “стила”,
който биха искали да имат, като се движат свободно из стаята).
Ø
На участниците се раздават лист и
моливи, и се поканват да нарисуват несъществуващо животно – най-интересното
животно, което си представят, което да прилича по малко на всяко едно от показаните
животни-стилове.
Послание: Всеки човек има
свой стил за решаване на спорове и конфликти, но той никога не се повтаря
изцяло в различните ситуации, а се допълва от други стилове. Понякога се налага
да реагираме според ситуацията по различен начин. Важно е кой стил ще изберем,
за най-доброто решение на конфликта
Ø Участниците
да разгледат рисунките си и да коментират: “Какви са последствията от
използването на всеки един стил на поведение?”
Ø Заключение: 5 минути
Упражнение “Кихавица”. Участниците се
разделят на три групи чрез броене на 1-ви, 2-ри, 3-ти, … Първата група трябва
да извика “ЕШУ”, втората – “БРЕШУ”, а
третата група – “КРЕШУ”. При подаден сигнал от водещия, трите групи трябва да
“изкрещят” своите думи едновременно. Като резултат се чува силна “кихавица”.
Може да се повтори до три пъти!
Няма коментари:
Публикуване на коментар