Как да формираме социални умения за
комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?
/ Примерни варианти за
групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /
Тема
3
ЕТАПИ НА
СПОР И КОНФЛИКТ
Цел
Ø Запознаване
и разпознаване на етапите на спорове и конфликти.
Задачи:
Ø
Запознаване с етапите на развитие на
конфликтите
Времетраене
Ø
40 минути
Необходими материали:
Ø
Предварително подготвени от учителя
„Писмо до президента/ премиера” – 5 бр., описващи конкретни конфликтни ситуации;
Ø
Листи;
Ø
Предварително подготвени от учителя
анкетни карти;
Очаквани
резултати
В края на
занятието участниците ще могат:
Ø
Да разпознават етапите на развитие на
конфликта;
Ø
Да изследват собствения си стил на
поведение в конфликтна ситуация;
Ø
Да откриват връзката между използван
стил на поведение и възможни последствия.
НАЧИН
НА ДЕЙСТВИЕ:
Загряване :
5 минути
Учителят
може да представи диаграма / фигура , показваща фазите на развитие на конфликта:
Различават се три основни фаза:
Ø Първа фаза – предконфликт
Тя
се характеризира с възникване на разногласие по определен въпрос между две или
повече страни. Като правило това разногласие се приема от страните като
формален довод. Ако едната страна не е в състояние да се договори, в сила
се привежда психологическия фактор. Хората започват да се наблюдават
един-друг, като взаимно развиват своето раздразнение, а понякога и
неприязън. Постепенно отношенията между участниците и разногласията между
тях придобива повишена напрегнатост. От опозиция постепенно страните
излизат от укритията си и влизат в противопоставяне.
Ø
Втора фаза –
същински конфликт
В
тази фаза на същинския конфликт всеки участник възприема своята конкретна цел,
като несъвместима с целта на „противника”. Общуването преминава в открита
„война”.
Ø
Трета фаза –
разрешаване на конфликта
Тук
се отделят няколко способа за разрешаване на разногласията, довели до
конфликта.
• Настойчивост, принуда
• Настойчивост, принуда
(достигане на своите
цели с всякакви способи, с агресивност, с използване на власт, заплахи,
изнудване, физическо насилие и пр.)
• Отклоняване или бягство
• Отклоняване или бягство
(стремеж да се излезе
от конфликтната ситуация, да се напусне, избяга от полесражението)
• Приспособяване
• Приспособяване
(извършване на известни отстъпки, вземане на
„половинчати” решения).
• Сътрудничество
• Сътрудничество
(решение на конфликта,
с взаимно отчитане интересите на другата страна).
Работна фаза:
25 минути
Учителят предлага на участниците игра „Писмо до
президента/ премиера ” (участниците се разделят на 5 подгрупи, получават
картички с имената на стратегиите на поведение в конфликтна ситуация.
Задачата е, да подготвят писмо-отказ или писмо-съгласие, придържайки се към
стила).
Стъпки
за разрешаване на конфликта:
Ø
Установяване
на скритите и явни причини за конфликта (какво се явява предмет на разногласие)
Ø
Определяне на
интересите и желанията на хората в конфликт
Ø
Разбиране на
доводите, аргументите, интересите на опонента
Ø
Запазване на
позитивно отношение към опонента (позволяване на партньора да „освободи
парата на агресията”, като се запази пълно спокойствие по време на тази
процедура); запазване на емоционална стабилност и въздържаност ( да не се дава
на партньора отрицателна оценка, да не се коментират негови думи и действия, а
да се говори само за собствените чувства)
Ø
Диференциране
на емоциите от самия проблем (премахване на личностния елемент в конфликта и съсредоточаване върху
съдържателния) – спокойно да бъдат изложени претенциите, фактите, желанието за
окончателни резултати, своите варианти за разрешаване на проблема, отстраняване
на отношението на неприязън и враждебност един към друг.
Искания за разумно и справедливо решение на проблема с отчитане на законните права и интереси на двете страни.
Искания за разумно и справедливо решение на проблема с отчитане на законните права и интереси на двете страни.
Ø Заключение: 10 минути
Учителят
раздава въпросник, определящ нивото
на конфликтност
Въпросникът съдържа с 14 въпроса, касаещи ситуации на общуване.
учениците следва се запознаят с всеки
един въпрос и да преценят кой от трите
отговора се отнася за тях.
Въпросник:
1/ Характерно ли е за Вас да се стремите към доминиране, т.е. да се стремите да подчините хората около Вас на своята воля?
А. Не
Б. Понякога
В. Да
2/ Има ли в вашия клас ученици, които се страхуват от теб, а е възможно и да те ненавиждат?
А. Да
Б. Трудно ми е да отговоря
В. Не
3/ какъв сте Вие в най-голяма степен?
А. Миротворец
Б. Принципиален
В. Предприемчив
4/ Колко често Ви се случва да се самокритикуваш?
А. Често
Б. Периодически
В. Рядко
5/ Какво би било най-характерно за Вас, ако трябва да оглавиш вашия клас?
А. Бих разработил програма за развитието на класа поне една година напред и бих убедил всички съученици в нейната перспективност.
Б. Бих изучил подробно кой кое в класа и бих установил контакти с лидерите.
В. Често бих се съветвал със съучениците си.
6/ При неуспех, какво е най-характерното Ви състояние?
А. Отчаян съм
Б. В лошо настроение
В. Обиден съм на самия себе си.
1/ Характерно ли е за Вас да се стремите към доминиране, т.е. да се стремите да подчините хората около Вас на своята воля?
А. Не
Б. Понякога
В. Да
2/ Има ли в вашия клас ученици, които се страхуват от теб, а е възможно и да те ненавиждат?
А. Да
Б. Трудно ми е да отговоря
В. Не
3/ какъв сте Вие в най-голяма степен?
А. Миротворец
Б. Принципиален
В. Предприемчив
4/ Колко често Ви се случва да се самокритикуваш?
А. Често
Б. Периодически
В. Рядко
5/ Какво би било най-характерно за Вас, ако трябва да оглавиш вашия клас?
А. Бих разработил програма за развитието на класа поне една година напред и бих убедил всички съученици в нейната перспективност.
Б. Бих изучил подробно кой кое в класа и бих установил контакти с лидерите.
В. Често бих се съветвал със съучениците си.
6/ При неуспех, какво е най-характерното Ви състояние?
А. Отчаян съм
Б. В лошо настроение
В. Обиден съм на самия себе си.
Ø 7/ Характерно ли е за Вас да се стремите да
отстоявате и се придържате към традициите на вашия клас?
А. Да
Б. По-скоро, да.
В. Не
8/ Принадлежите ли към хората, които предпочитат да кажат на другия истината в очите, отколкото да премълчите?
А. Да
Б. По-скоро, да
В. Не
9/ С кое от трите качества Ви се стремите да се справите и се стараете да премахнете?
А. Раздразнителност
Б. Обидчивост
В. Нетърпимост към критиката на другите.
10/ Какъв сте в най-голяма степен?
А. Независим
Б. Лидер
В. Генератор на идеи
11/ Вашите приятели Ви считат най-вече, че сте …
А. Екстравагантен (нестандартен, ексцентрик)
Б. Оптимист (вярващ в положителното бъдеще)
В. Настойчив
12/ С какво най-често Ви се случва да се борите в общуването с другите хора?
А. Несправедливостта
Б. Бюрократизма
В. Егоизма
А. Да
Б. По-скоро, да.
В. Не
8/ Принадлежите ли към хората, които предпочитат да кажат на другия истината в очите, отколкото да премълчите?
А. Да
Б. По-скоро, да
В. Не
9/ С кое от трите качества Ви се стремите да се справите и се стараете да премахнете?
А. Раздразнителност
Б. Обидчивост
В. Нетърпимост към критиката на другите.
10/ Какъв сте в най-голяма степен?
А. Независим
Б. Лидер
В. Генератор на идеи
11/ Вашите приятели Ви считат най-вече, че сте …
А. Екстравагантен (нестандартен, ексцентрик)
Б. Оптимист (вярващ в положителното бъдеще)
В. Настойчив
12/ С какво най-често Ви се случва да се борите в общуването с другите хора?
А. Несправедливостта
Б. Бюрократизма
В. Егоизма
Ø 13/ Кое е най-характерно за вас?
А. недооценяване на собствените ми способности
Б. оценявам собствените си способности обективно
В. Надценявам собствените си способности.
14/ Кое Ви довежда най-често в сблъсък и конфликт с хората?
А. Излишната ми инициатива
Б. Излишната ми критичност
В. Излишната ми праволинейност
А. недооценяване на собствените ми способности
Б. оценявам собствените си способности обективно
В. Надценявам собствените си способности.
14/ Кое Ви довежда най-често в сблъсък и конфликт с хората?
А. Излишната ми инициатива
Б. Излишната ми критичност
В. Излишната ми праволинейност
Ø Обработка на резултатите
Всички отговори на всеки въпрос имат своя оценка в балове. Заменете избраните от Вас букви с балове, като използвате дадената Ви таблица (ключ) и изчислете чрез събиране общия бал.
Всички отговори на всеки въпрос имат своя оценка в балове. Заменете избраните от Вас букви с балове, като използвате дадената Ви таблица (ключ) и изчислете чрез събиране общия бал.
Ø № 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13 14
А 1 3 1 3 3 2 3 3 2 3 2 3 2 1
Б 2 2 3 2 2 3 2 2 1 1 1 2 1 2
В 3 1 2 1 1 1 1 1 3 2 3 1 3 3
А 1 3 1 3 3 2 3 3 2 3 2 3 2 1
Б 2 2 3 2 2 3 2 2 1 1 1 2 1 2
В 3 1 2 1 1 1 1 1 3 2 3 1 3 3
Ø Получената сума в балове, характеризира
нивото на конфликтност:
= от 14 до 17 бал – много ниско;
= от 18 до 20 – ниско;
= от 21 до 23 – по-ниско от средното;
= от 24 до 26 – близко до средното;
= от 27 до 29 – средно;
= от 30 до 32 – близко до средното;
= от 33 до 35 – по-високо от средното;
= от 36 до 38 – високо;
= от 39 до 42 – много високо;
= от 14 до 17 бал – много ниско;
= от 18 до 20 – ниско;
= от 21 до 23 – по-ниско от средното;
= от 24 до 26 – близко до средното;
= от 27 до 29 – средно;
= от 30 до 32 – близко до средното;
= от 33 до 35 – по-високо от средното;
= от 36 до 38 – високо;
= от 39 до 42 – много високо;
Няма коментари:
Публикуване на коментар