петък, 5 октомври 2018 г.

ЕТАПИ НА СПОР И КОНФЛИКТ

Как да формираме социални умения за комуникация и разрешаване на конфликтите у учениците?

/ Примерни варианти за групова работа, подходяща за провеждане в часа на класа /

Тема 3
ЕТАПИ НА
 СПОР И КОНФЛИКТ

Цел

Ø  Запознаване  и разпознаване на етапите  на спорове и конфликти.
Задачи:
Ø  Запознаване с етапите на развитие на конфликтите
Времетраене
Ø  40 минути
Необходими материали:
Ø  Предварително подготвени от учителя „Писмо до президента/ премиера” – 5 бр., описващи конкретни конфликтни ситуации;
Ø  Листи;
Ø  Предварително подготвени от учителя анкетни карти;

Очаквани резултати

В края на занятието участниците ще могат:
Ø  Да разпознават етапите на развитие на конфликта;
Ø  Да изследват собствения си стил на поведение в конфликтна ситуация;
Ø  Да откриват връзката между използван стил на поведение и възможни последствия.

НАЧИН НА ДЕЙСТВИЕ:
Загряване : 5 минути
Учителят може да представи диаграма / фигура , показваща фазите на развитие на конфликта:

Различават се три основни фаза:
Ø  Първа фаза – предконфликт 
Тя се характеризира с възникване на разногласие по определен въпрос между две или повече страни.  Като правило това разногласие се приема от страните като формален довод.  Ако едната страна не е в състояние да се договори, в сила се привежда психологическия фактор.  Хората започват да се наблюдават един-друг, като взаимно развиват своето раздразнение, а понякога и неприязън.  Постепенно отношенията между участниците и разногласията между тях придобива повишена напрегнатост.  От опозиция постепенно страните излизат от укритията си и влизат в противопоставяне.
Ø  Втора фаза – същински конфликт
В тази фаза на същинския конфликт всеки участник възприема своята конкретна цел, като несъвместима с целта на „противника”. Общуването преминава в открита „война”.
Ø  Трета фаза – разрешаване на конфликта
Тук се отделят няколко способа за разрешаване на разногласията, довели до конфликта.
• Настойчивост, принуда
(достигане на своите цели с всякакви способи, с агресивност, с използване на власт, заплахи, изнудване, физическо насилие и пр.)
• Отклоняване или бягство 
(стремеж да се излезе от конфликтната ситуация, да се напусне, избяга от полесражението)
• Приспособяване
 (извършване на известни отстъпки, вземане на „половинчати” решения).
• Сътрудничество
(решение на конфликта, с взаимно отчитане интересите на другата страна).

Работна фаза: 25 минути
Учителят  предлага на участниците игра „Писмо до президента/ премиера ” (участниците се разделят на 5 подгрупи, получават картички с имената на стратегиите на поведение в конфликтна ситуация.  Задачата е, да подготвят писмо-отказ или писмо-съгласие, придържайки се към стила).

Стъпки за разрешаване на конфликта:
Ø  Установяване на скритите и явни причини за конфликта (какво се явява предмет на разногласие)
Ø  Определяне на интересите и желанията на хората в конфликт
Ø  Разбиране на доводите, аргументите, интересите на опонента
Ø  Запазване на позитивно отношение към опонента  (позволяване на партньора да „освободи парата на агресията”, като се запази пълно спокойствие по време на тази процедура); запазване на емоционална стабилност и въздържаност ( да не се дава на партньора отрицателна оценка, да не се коментират негови думи и действия, а да се говори само за собствените чувства)
Ø  Диференциране на емоциите от самия проблем (премахване на личностния  елемент в конфликта и съсредоточаване върху съдържателния) – спокойно да бъдат изложени претенциите, фактите, желанието за окончателни резултати, своите варианти за разрешаване на проблема, отстраняване на отношението на неприязън и враждебност един към друг.
Искания за разумно и справедливо решение на проблема с отчитане на законните права и интереси на двете страни.

Ø  Заключение: 10 минути
Учителят раздава  въпросник, определящ   нивото  на конфликтност
Въпросникът съдържа  с 14 въпроса, касаещи ситуации на общуване. учениците следва  се запознаят с всеки един въпрос и да преценят  кой от трите отговора се отнася за тях.
       Въпросник:
 1/ Характерно ли е за Вас да се стремите към доминиране, т.е. да се стремите да подчините хората около Вас на своята воля?
А.  Не
Б.  Понякога
В.  Да

2/ Има ли в вашия клас ученици, които се страхуват от теб, а е възможно и да те ненавиждат?
А.  Да
Б.  Трудно ми е да отговоря
В.  Не

3/ какъв сте Вие в най-голяма степен?
А.  Миротворец
Б.  Принципиален
В.  Предприемчив

4/ Колко често Ви се случва да се самокритикуваш?
А.  Често
Б.  Периодически
В.  Рядко

5/ Какво би било най-характерно за Вас, ако трябва да оглавиш вашия клас?
А.  Бих разработил програма за развитието на класа поне една година напред и бих убедил всички съученици в нейната перспективност.
Б.  Бих изучил подробно кой кое в класа и бих установил контакти с лидерите.
В.  Често бих се съветвал със съучениците си.

6/ При неуспех, какво е най-характерното Ви състояние?
А.  Отчаян съм
Б.  В лошо настроение
В.  Обиден съм на самия себе си.
Ø  7/ Характерно ли е за Вас да се стремите да отстоявате и се придържате към традициите на вашия клас?
А.  Да
Б.  По-скоро, да.
В.  Не

8/ Принадлежите ли към хората, които предпочитат да кажат на другия истината в очите, отколкото да премълчите?
А.  Да
Б.  По-скоро, да
В.  Не

9/  С кое от трите качества Ви се стремите да се справите и се стараете да премахнете?
А.  Раздразнителност
Б.  Обидчивост
В.  Нетърпимост към критиката на другите.

10/ Какъв сте в най-голяма степен?
А.  Независим
Б.  Лидер
В.  Генератор на идеи

11/ Вашите приятели Ви считат най-вече, че сте …
А.  Екстравагантен (нестандартен, ексцентрик)
Б.  Оптимист (вярващ в положителното бъдеще)
В.  Настойчив

12/ С какво най-често Ви се случва да се борите в общуването с другите хора?
А.  Несправедливостта
Б.  Бюрократизма
В.  Егоизма
Ø  13/ Кое е най-характерно за вас?
А.  недооценяване на собствените ми способности
Б.  оценявам собствените си способности обективно
В.  Надценявам собствените си способности.

14/ Кое Ви довежда най-често в сблъсък и конфликт с хората?
А.  Излишната ми инициатива
Б.  Излишната ми критичност
В.  Излишната ми праволинейност








Ø  Обработка на резултатите
Всички отговори на всеки въпрос имат своя оценка в балове.  Заменете избраните от Вас букви с балове, като използвате дадената Ви таблица (ключ) и изчислете чрез събиране общия бал.


Ø  №  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
А  1  3  1  3  3  2  3  3  2  3  2  3  2  1
Б  2  2  3  2  2  3  2  2  1  1  1  2  1  2
В  3  1  2  1  1  1  1  1  3  2  3  1  3  3
Ø   Получената сума в балове, характеризира нивото на конфликтност:
=  от 14 до 17 бал – много ниско;
= от 18 до 20 – ниско;
= от 21 до 23 – по-ниско от средното;
= от 24 до 26 – близко до средното;
= от 27 до 29 – средно;
= от 30 до 32 – близко до средното;
= от 33 до 35 – по-високо от средното;
= от 36 до 38 – високо;
= от 39 до 42 – много високо
;



Няма коментари:

Публикуване на коментар